Ptáte se
Pokud máte nějaké otázky, můžete na ně zde najít odpovědi. Vždy jsme také připraveni vám pomoci.
V případě reklamace nás, prosím, kontaktujte na zákaznické lince +420 488 588 788, přes webový formulář na www.idolka.cz, vyplněním formuláře na www.iidol.cz nebo na e-mailové adrese info@korid.cz.
V případě reklamace nás, prosím, kontaktujte na zákaznické lince +420 488 588 788, vyplněním formuláře na www.iidol.cz nebo na e-mailové adrese info@korid.cz.
V případě reklamace, prosím, navštivte kontaktní místo OPUSCARD, kde obsluha nefunkčnost prověří. Pokud je poškození mechanické, není reklamace možná a je potřeba požádat o kartu novou za poplatek dle ceníku. Jestliže je reklamace nefunkční karty uznána, výměna je zdarma.
V případě reklamace nás, prosím, kontaktujte na zákaznické lince +420 488 588 788, přes webový formulář na www.idolka.cz, vyplněním formuláře na www.iidol.cz nebo na e-mailové adrese info@korid.cz.
V případě reklamace, prosím, navštivte kontaktní místo OPUSCARD, kde obsluha nefunkčnost prověří. Pokud je poškození mechanické, není reklamace možná a je potřeba požádat o kartu novou za poplatek dle ceníku. Jestliže je reklamace nefunkční karty uznána, výměna je zdarma.
Zkontrolujte si aktuální verzi aplikace, správnost nahrané fotografie a ověřte dostupnost datového připojení. V případě přetrvávajících komplikací, kontaktujte naši infolinku 488 588 788.
Pokud máte problém s identifikátory jako je Lítačka, In-Karta nebo platební karta, obraťe se, prosím, na vydavatele karty.
IDOL je integrovaný dopravní systém Libereckého kraje, je také znám pod pojmem integrovaná doprava Libereckého kraje. Koordinuje činnost všech zapojených dopravců a zajišťuje tak hladké fungování veřejné dopravy v kraji.
Potřebuji identifikátor pro vícedenní Časovky a Síťovky
Pro každodenní nebo velmi často opakované cestování v IDOL se vyplatí zakoupit časové vícedenní kupóny (Časovky nebo Síťovky) pro 7, 30, 90 nebo 366 dnů.
Časovky jsou vhodné pro opakované cestování na jedné trase – relaci.
Síťovky umožňují neomezené cestování po celé síti IDOL.
V aplikaci Idolka nebo na našem tarifním počítadle si můžete najít nejvýhodnější jízdné.
Zaregistrujete se na e-shopu IDOL, ve kterém si sami spravujete svůj účet. Pro nákup kupónu Časovky nebo Síťovky si zvolte požadovaný identifikátor, nebo si objednejte novou osobní Opuscard+. Registraci i nákup můžete provést také s mobilní aplikací Idolka.
V dopravních prostředcích zapojených do IDOL se již odbavujete vámi vybraným identifikátorem, ke kterému máte přiřazen zakoupený kupón (odbavení v MHD Liberec může být odlišné od ostatních dopravních prostředků IDOL). V rámci časové a územní platnosti kupónu je počet jízd neomezený.
Přehled identifikátorů pro Časovky a Síťovky:
{control article:pill "{$HOME_URL}idolka/,{$HOME_URL}verejna-doprava/identifikatory-a-nosice/platebni-karta/,{$HOME_URL}verejna-doprava/identifikatory-a-nosice/opuscard-plus/,{$HOME_URL}verejna-doprava/identifikatory-a-nosice/in-karta-litacka/"}
S elektronickou peněženkou ušetřím
Pro nepravidelné cesty, kdy se nevyplatí koupě předplaceného vícedenního kupónu, jezděte na jednotlivé jízdné zakoupené bezhotovostní platbou. Využít můžete mobilní aplikaci Idolka, elektronickou peněženku na Opuscard+ i včetně staré Opuscard nebo platební kartu.
Takto zakoupené jízdné je zpravidla levnější než hotovostní jízdné. Jednotlivé jízdenky nadále zakoupíte i u řidiče.
Přehled prostředků, ze kterých lze platit bezhotovostně jednotlivé jízdenky:
Mobilní aplikace Idolka je ideální řešení pro všechny varianty kombinace jízdného
Univerzálním řešením pro občasné i pravidelné cestování je mobilní aplikace Idolka. Je nosičem jednotlivé jízdenky či identifikátorem Časovek a Síťovek pro 7, 30, 90 nebo 366 dnů. Vyhledává nejrychlejší dopravní spojení v síti IDOL, v mapě zobrazuje polohy zastávek a kontaktních míst OPUSCARD. Přes GPS dokáže lokalizovat polohu k nejbližší zastávce a nabízí další funkce, např. aktuality v nabídce IDOL. V Idolce si také můžete spravovat svůj uživatelský účet.
Jednotlivé jízdenky jsou v rámci časové platnosti a zakoupené relace či celosíťové nabídky přestupní. Nakoupíte je v aplikaci Idolka a prostřednictvím platební karty ještě před zahájením cesty a ovládáte jejich aktivaci dle vaší potřeby.
Časovky jsou výhodné pro opakované cestování do školy či do zaměstnání v rámci jedné trasy.
Síťovky umožňují neomezené cestování po celé síti IDOL a jsou nabízeny jak pro pravidelné cestující (vícedenní), tak i ve 24hodinové variantě.
V aplikaci Idolka nebo na našem tarifním počítadle si můžete najít nejvýhodnější jízdné.
Více informací a možnost stáhnutí aplikace najdete na www.idolka.cz nebo www.iidol.cz.
Průvodce obdobím změny jízdních dokladů v MHD
V zóně Liberec (zpravidla vymezena územím obsluhovaném linkami MHD) v autobusech a tramvajích DPMLJ stejně jako ve vlacích a regionálních autobusech se lze odbavovat plnohodnotně se všemi druhy jízdních dokladů.
Ve vozidlech MHD Liberec se odbavuje následovně:
- Cestující s platným kupónem na staré kartě Opuscard se od 1. 9. 2023 při nástupu neodbavuje.
- Cestující s platným kupónem na identifikátoru (Opuscard+, Idolka, In Karta, Lítačka, platební karta) se při nástupu neodbavuje.
- Cestující s jednotlivou papírovou jízdenkou s QR kódem nebo aktivní elektronickou jízdenkou v aplikaci Idolka se při nástupu neodbavuje.
- Papírové jízdenky DPMLJ pro jednotlivou jízdu, které platí jen ve vozidlech MHD Liberec, se odbavují dle stávajícího způsobu (označí se při nástupu ve validátoru).
- Jednotlivá jízdenka z elektronické peněženky ze staré karty Opuscard nebo nové karty Opuscard+ se při nákupu na nových odbavovacích zařízeních ve vozidle MHD vytiskne jako papírová jízdenka s QR kódem.
- Kontrolu všech jízdních dokladů na všech nosičích a identifikátorech provádějí revizoři.
Nabíjení hotovosti na Opuscard/Opuscard+ se provádí na všech kontaktních místech OPUSCARD.
Nově je možné ve vozidlech MHD Liberec zakoupit na nových odbavovacích zařízeních pžestupní jízdenky z elektronické peněženky karty Opuscard a Opuscard+ do všech tarifních zón IDOL. Jízdenka je vytištěna jako papírová jízdenka a je nutné ji mít po celou dobu cesty u sebe.
Nosiče jízdenek IDOL platí ve spojích zahrnutých do integrovaného dopravního systému IDOL. Jedná se o vlaky osobní, spěšné i rychlíky) v územní platnosti IDOL v Libereckém kraji a vybraných úsecích i do dalších lokalit mimo Liberecký kraj, regionální i některé dálkové autobusy v Libereckém kraji a některé linky i do dalších lokalit mimo Liberecký kraj a všechny spoje městské hromadné dopravy ve všech městech Libereckého kraje.
Do IDOL nejsou začleněny některé dálkové autobusové linky, některé cyklobusy a podobné speciální turistické autobusy, IDOL neplatí ani ve speciálních historických jízdách vlaků nebo autobusů (není-li uvedeno jinak).
Zařazení do IDOL je uvedeno v jízdních řádech, kompletní seznam linek spojů na Tarify a SPP IDOL
U regionálních autobusových linek, které jsou v celé trase v tarifu IDOL není možné použít tarif dopravce. Některé linky v části trasy uznávají i tarif navazujícího IDS případně i jej prodávají (např. IREDO).
U železničních dopravců v tarifu IDOL není v územní platnosti IDOL zakázán tarif dopravce. Takto zakoupená jízdenka však platí výhradně ve vlacích konkrétního dopravce a nelze ji použít pro cestování u ostatních dopravců (včetně železničních).
Odbavení v případě, že má cestující ze svého identifikátoru (Opuscard, Opuscard+, mobilní aplikace Idolka, bankovní karta) nebo za hotovost zakoupenou jednotlivou přestupní jízdenku nebo přiřazenou časovku a síťovku k identifikátoru (Opuscard+, mobilní aplikace Idolka, Inkarta, Lítačka, bankovní karta) probíhá následovně:
Jednotlivá přestupní jízdenka
Jednotlivá přestupní jízdenka – papírová jízdenka s QR kódem zakoupená z elektronické peněženky karty Opuscard, Opuscard+, v aplikaci Idolka, bankovní kartou nebo hotovostí do cílové stanice se při přestupu odbavuje následovně. Povinností cestujícího je mít papírový přestupní jízdní doklad u sebe po celou dobu jízdy do zakoupené cílové stanice.
Autobusy:
Cestující sdělí řidiči cílovou stanici s dovětkem, že má zakoupenou přestupní jízdenku. QR kód na jízdence nebo v aplikaci naskenuje na čtečce odbavovacího zařízení, spolu s jízdenkou předkládá doklad dokazující případný nárok na slevu. Pokud je jízdenka platná a má dostatečnou časovou rezervu na provedení jízdy do cílové stanice, je odbavení bez dalšího doplatku.
Vlaky:
Cestující sdělí palubnímu personálu cílovou stanici s dovětkem, že má zakoupenou přestupní jízdenku. QR kód na jízdence nebo v aplikaci naskenuje palubní personál na čtečce odbavovacího zařízení, spolu s jízdenkou předkládá cestující doklad dokazující případný nárok na slevu. Pokud je jízdenka platná a má dostatečnou časovou rezervu na provedení jízdy do cílové stanice, je odbavení bez dalšího doplatku. Pokud je vlak vybaven validátorem (oranžové zařízení v nástupním prostoru – obvykle je u vlaků na tratích z Liberce do Hrádku nad Nisou, z Liberce do Frýdlantu včetně všech tratí na Frýdlantsku, z Liberce do Harrachova včetně trati Smržovka – Josefův Důl a některých vlaků na trati Tanvald-Železný Brod), pak cestující musí kartu přiložit k validátoru při nástupu.
MHD v Liberci:
Cestující neprování při přestupu na MHD v Liberci žádné odbavení. Kontrolu platného jízdního dokladu provádí přepravní kontrola namátkově. Cestující při takové kontrole předkládá platný papírový jízdní doklad spolu s dokladem dokazující případný nárok na slevu. Přepravní kontrola naskenuje QR kód na jízdence na čtečce odbavovacího zařízení. Pokud je jízdenka platná a má dostatečnou časovou rezervu na provedení jízdy do cílové stanice, je odbavení bez dalšího doplatku.
MHD v České Lípě a Jablonci nad Nisou:
Cestující sdělí řidiči cílovou stanici s dovětkem, že má zakoupenou přestupní jízdenku. QR kód na jízdence nebo v aplikaci naskenuje na čtečce odbavovacího zařízení, spolu s jízdenkou předkládá doklad dokazující případný nárok na slevu. Pokud je jízdenka platná a má dostatečnou časovou rezervu na provedení jízdy do cílové stanice, je odbavení bez dalšího doplatku.
Časovka/ Síťovka
Pokud má cestující zakoupenou časovku nebo síťovku ke svému identifikátoru (Opuscard+, mobilní aplikace Idolka, Inkarta, Lítačka, bankovní karta) odbavení probíhá následovně:
Autobusy:
Cestující sdělí řidiči cílovou stanici s dovětkem, že má časový nebo síťový kupón. Předloží identifikátor, ke kterému je časovka nebo síťovka zakoupena, ten přiloží na odbavovací zařízení. Pokud má cestující kupón v mobilní aplikaci Idolka, naskenuje QR kód v aplikaci na čtečce odbavovacího zařízení. Spolu identifikátorem předkládá doklad dokazující případný nárok na slevu. Pokud je kupón platný a je zakoupen na správnou tarifní zónu, je odbavení bez dalšího doplatku.
Vlaky:
Cestující sdělí palubnímu personálu cílovou stanici s dovětkem, že má časový nebo síťový kupón. Předloží identifikátor, ke kterému je časovka nebo síťovka zakoupena, palubní personál zkontroluje identifikátor na odbavovacím zařízení. Pokud má cestující kupón v mobilní aplikaci Idolka, naskenuje QR kód v aplikaci na čtečce odbavovacího zařízení. Spolu s identifikátorem předkládá doklad dokazující případný nárok na slevu. Pokud je kupón platný a je zakoupen na správnou tarifní zónu, je odbavení bez dalšího doplatku. Pokud je vlak vybaven validátorem (oranžové zařízení v nástupním prostoru – obvykle je u vlaků na tratích z Liberce do Hrádku nad Nisou, z Liberce do Frýdlantu včetně všech tratí na Frýdlantsku, z Liberce do Harrachova včetně trati Smržovka – Josefův Důl a některých vlaků na trati Tanvald-Železný Brod), pak cestující musí identifikátor přiložit k validátoru při nástupu.
MHD v Liberci:
Cestující neprování při nástupu na MHD v Liberci žádné odbavení. Kontrolu platného kupónu provádí přepravní kontrola namátkově. Cestující při takové kontrole předkládá identifikátor, ke kterému je kupón zakoupen nebo QR kód mobilní aplikace Idolka spolu s dokladem dokazující případný nárok na slevu. Přepravní kontrola zkontroluje identifikátor na odbavovacím zařízení. Pokud má cestující kupón v mobilní aplikaci Idolka, naskenuje QR kód v aplikaci na čtečce odbavovacího zařízení. Spolu s jízdenkou předkládá doklad dokazující případný nárok na slevu. Pokud je kupón platný a je zakoupen na správnou tarifní zónu, je odbavení bez dalšího doplatku.
MHD v České Lípě a Jablonci nad Nisou:
Cestující sdělí řidiči cílovou stanici s dovětkem, že má časový nebo síťový kupón. Předloží identifikátor, ke kterému je časovka nebo síťovka zakoupena, ten přiloží na odbavovací zařízení. Pokud má cestující kupón v mobilní aplikaci Idolka, naskenuje QR kód v aplikaci na čtečce odbavovacího zařízení. Spolu s identifikátorem předkládá doklad dokazující případný nárok na slevu. Pokud je kupón platný a je zakoupen na správnou tarifní zónu, je odbavení bez dalšího doplatku.
Odbavení při zahájení jízdy vozidlem MHD má preferované odbavení tarifu v rámci zóny dané MHD.
V MHD Česká Lípa, Jablonec nad Nisou a Turnov lze požadovat prodej papírové integrované jízdenky do libovolné zóny IDOL, případně zakoupit celosíťovou jízdenku.
V MHD Liberec lze dočasně zakoupit jen jednozńovou integrovanou jízdenku z elektronické peněženky na staré (čevené) Opuscard pro všechny dopravní prostředky v zóně Liberec nebo relační mezi Libercem a Jabloncem nad Nisou (ta neplatí v MHD Jablonec nad Nisou). Alternativou je mobilní aplikace Idolka, která umožňuje začít cestu v zóně Liberec v libovolném dopravním prostředku.
Na počátku roku 2024 se předpokládá zahájení provozu terminálů ve všech vozidlech MHD Liberec, které umožní samoobslužný prodej do libovolné zóny IDOL, včetně využití eketronické peněženky na nové kartě Opuscard+
Časovka
Kupóny zakoupené na určitou tarifní zónu platí na zvolené období v obou směrech zón. K cestování lze použít autobusové i vlakové spojení, které je zahrnuté v IDOL.
Na kupón, který zahrnuje i zóny s městskou hromadnou dopravou, se lze volně pohybovat v MHD v rámci zakoupeného kupónu. Zakoupená Časovka je platná na určité časové období a nezáleží, kolikrát bude použita.
Doporučujeme u sebe vozit doklad o zakoupení kupónu. Více informací naleznete v platném znění Tarifu IDOL.
Síťovka
Kupón zakoupený na všechny tarifní zóny v IDOL. K cestování lze použít autobusové, vlakové i MHD spojení, které jsou zahrnuté v IDOL.
Zakoupená Síťovka je platná na určité časové období a nezáleží, kolikrát bude použita.
Doporučujeme u sebe vozit doklad o zakoupení kupónu. Více informací naleznete v platném znění Tarifu IDOL.
Časová platnost jízdenky je stanovena Tarifem IDOL, kde je dále stanoveno, že cestující musí použít spoj, který dle jízdního řádu přijíždí do výstupní zastávky nejpozději v okamžiku ukončení platnosti jízdenky.
Platnost je stanovena v závislosti na tarifní vzdálenosti a zaplacené ceně, a to obvykle tak, že s rezervou pokrývá většinu možných spojení. Ale mohou nastat i výjimky, kdy časová platnost nepostačuje na celou zamýšlenou trasu (například při jízdě velkou oklikou nebo při delším čekání při přestupu), v tom případě není možná jízda na jednu jízdenku a je nutno zakoupit si jízdní doklady zvlášť na jednotlivé části cesty tak, aby cestující měl vždy platný jízdní doklad.
Cestující předloží platební kartu řidiči nebo průvodčí, který jízdenku elektronicky nasnímá. Tato informace se zobrazí na kontrolním zařízení. V případě nahrané Časovky nebo Síťovky se ukáží informace včetně fotografie držitele.
Ano, při přepravní kontrole se prokazujete nejen platnou jízdenkou, ale i dokladem, jako např. občanský průkaz, studentský průkaz apod.
Ve vozidlech už není možné Časovku nebo Síťovku zakoupit. Můžete využít mobilní aplikaci Idolka nebo náš e-shop.
Ano, samozřejmě všude tam, kde jsou přijímány platební karty, můžete využít Opuscard+ jako elektronickou peněženku, tj. u řidiče, na pokladně ČD, u průvodčích železničních dopravců v IDOL nebo kontaktním místě IDOL.
Aktuálně to není možné. Jízdenky ENT+ však lze zakoupit přímo ve vozidle u řidiče, průvodčí nebo na pokladně.
Ano, v případě dobité elektronické peněženky je to samozřejmě možné, stejně jako platba za jakékoliv další jízdné.
Do svého účtu na e-shopu můžou studenti nahrát číslo svojí ISIC karty, čímž jim vznikne nárok na zlevněné jízdné, zlevněnou tarifní kategorii lze upravit i na kontaktních místech OPUSCARD. V případě ostatních zlevněných kategorií (důchodce, dítě, ZTP aj.) je potřeba navštívit kontaktní místo OPUSCARD, kde na základě příslušných dokladů provede obsluha nastavení správné tarifní kategorie.
Jízdné uhradíte v aplikaci Idolka, tak, že po výběru jízdenky zvolíte platba kartou na platební bráně.
Více v tomto odkazu zde.
Idolka je mobilní aplikace, ve které si sami spravujete svůj účet. Je propojená s vaším bankovním účtem. Snadno si ji stáhnete z odkazů výše a je zdarma. Účet můžete spravovat nejen sobě, ale i celé rodině, a to prostřednictvím propojených účtů (podřízený a sdílený).
Idolka slouží jako identifikátor Časovek, Síťovek i jednotlivých jízdenek. Díky propojení s bankovním účtem funguje i jako peněženka.
Nepotřebujete. S mobilní aplikací Idolka si nakoupíte a zařídíte vše, co je k cestování v rámci IDOL nutné.
Ano, v aplikaci si vyberete z nabídky všech variant Časovek a Síťovek. Také si zde zvolíte identifikátor vašeho dlouhodobého kupónu. Dozvíte se zde i informace o zbývající době platnosti kupónu i platnosti jejich nosiče.
Po přihlášení do aplikace stačí vybrat požadovanou jízdenku a zaplatit platební kartou, kterou si můžete uložit pro příští nákupy. Takto pořízené jízdenky jsou za zvýhodněnou cenu. Platná jízdenka ukazuje čas zahájení platnosti, dobu platnosti a čas vypršení platnosti. Je zobrazena tarifní kategorie i pásma, pro která je jízdenka platná. Při aktivaci jízdenky je potřeba mít přístup k datům nebo být na Wi-Fi. Zakoupenou jízdenku aktivujete 1 minutu před odjezdem vašeho spojení.
JÍZDENKA JE BEZ AKTIVACE NEPLATNÁ!
Buď ihned – ve Shrnutí objednávky zvolíte možnost – Aktivovat ihned. Po zaplacení se ihned začne odpočítávat bezpečnostní čas 60 s a následně můžete vstoupit do vozidla. Jízdenka je aktivní a platná.
Později – při zakoupení jedné či více jízdenek ve Shrnutí objednávky zvolíte – Aktivovat později ručně. Po zaplacení se jízdenky uloží do záložky Jízdenky a jsou připraveny na pozdější aktivaci, kterou provedete zmáčknutím tlačítka „Aktivovat“ a volbou „Aktivovat nyní“ nebo „Aktivovat na čas“, kde zvolíte přesný čas pro platnost, tzn. už zde není odpočítávání bezpečnostních 60 s.
Nejrychlejší volba je, když si jízdenky nakoupíte do zásoby a následně už řešíte pouze jejich výběr a aktivaci v záložce Jízdenky.
JÍZDENKA JE BEZ AKTIVACE NEPLATNÁ!
Můžete si pořídit až 10 jednotlivých jízdenek. Po kliknutí na vybranou jízdenku máte možnost zvolit počet jízdenek. Můžete si zakoupit jízdenky do zásoby jen pro sebe nebo zakoupené jízdenky poslat někomu jinému, kdo má nainstalovanou aplikaci Idolka. Jízdenky pro skupinu může mít jedna osoba ve svém zařízení, podmínkou však je, že musíte cestovat společně.
Při aktivaci jízdenky je potřeba mít přístup k datům nebo být na Wi-Fi. Zakoupenou jízdenku aktivujete 1 minutu před odjezdem vašeho spojení.
JÍZDENKA JE BEZ AKTIVACE NEPLATNÁ!
Využívání mobilního telefonu je absolutně bezpečné, k odcizení dat dojít nemůže. Revizor, řidič nebo průvodčí načte QR kód nebo dojde k NFC komunikaci. Pokud má cestující k mobilní aplikaci přiřazenou platnou jízdenku, Časovku nebo Síťovku, pak se tato informace zobrazí na kontrolním zařízení včetně fotografie držitele.
Ne, nemusí. Připojení k internetu je ale nutné při zakoupení a aktivaci jízdenky, Časovky nebo Síťovky.
Ne, ale uložená platební karta tuto funkci nahrazuje. Můžete tak nakoupit více jednotlivých jízdenek například pro svoje známé.
Ano, v Idolce si vyberete z kompletní nabídky jízdného, včetně té za zavazadlo.
Idolka vyhledá spojení mezi zastávkami, které jsou v IDOL a jsou obsluhovány spoji v IDOL. Doporučí vám i nejvhodnější jízdné. Zároveň upozorní na novinky či výluky v dopravě.
Ne, tato možnost se připravuje.
To možné není, Časovka i Síťovka můžou být v jednom okamžiku pouze na jednom identifikátoru. Je však možné kupóny převádět z jednoho identifikátoru na jiný, a to v aplikaci Idolka, e-shopu nebo na kontaktním místě IDOL.
Opuscard+ slouží jako identifikátor Časovek a Síťovek. Také ji můžete využívat jako elektronickou peněženku pro nákup papírových jízdenek.
Opuscard+ karta je osobní a anonymní. Osobní karta je určena pro Časovku, Síťovku i elektronickou peněženku pro nákup jednotlivé jízdenky. Anonymní karta je určena pro turisty či občasné cestující a lze ji využívat jako elektronickou peněženku pro nákup jednotlivé jízdenky.
Nepotřebujete. Jako identifikátor kupónu si můžete místo Opuscard+ zvolit mobilní aplikaci Idolka, platební kartu, In Kartu nebo Lítačku. Pokud si přesto chcete novou Opuscard+ pořídit, lze to jednoduše přes e-shop IDOL nebo na konatních míste OPUSCARD.
Vystavení trvá standardně 30 dní. Při návštěvě vybraných kontaktníh míst OPUSCARD lze vystavit kartu na počkání. Pro výrobu karty je nutné předložit doklad totožnosti cestujícího, při pořízení karty Opuscard+ pro děti mladších 15ti let rodný list. Fotografie bude bezplatně pořízena na místě.
Při objednávání karty si vyberete buď zaslání poštou, nebo kontaktní místo IDOL, kde si kartu osobně vyzvednete.
Pokud předchozí kartou byla karta Opuscard (červená) převod kupónu na novou Opuscard+ není možný. Pro vyplacení poměrné části navštivte jedno z kontaktních míst OPUSCARD. Pokud předchozí kartou byla karta Opuscard+ převod kupónu můžete provést na e-shopu, v mobilní aplikaci Idolka, na infolince 488 588 788, nebo navštivte jedno z kontaktních míst OPUSCARD.
Pro přesun jízdného online musí být obě karty Opuscard+, původní i nová, přiřazeny ke stejnému účtu. Jízdné lze následně přesunout v sekci Moje kupóny. Přesun kupónu se projeví do 60 minut. Další služby vázané na předchozí kartu (např. čtenářský průkaz) je potřeba převést na novou kartu přímo u poskytovatele služby.
Z elektronické peněženky lze koupit více jízdenek i pro spolucestující. Všechny jízdenky budou papírové a vždy přestupní.
Výjimkou jsou stará oranžová odbavovací zařízení v MHD Liberec, kde prozatím nelze Opuscard+ použít. Tato zařízení jsou však nahrazována terminály (zelené), kde bude možné jízdenky zakoupit.
Blokaci je možné provést na e-shopu, na zákaznické lince +420 488 588 788, vyplněním formuláře na www.iidol.cz nebo na e-mailové adrese info@korid.cz. Samozřejmě můžete navštívit osobně jakékoliv kontaktní místo OPUSCARD.
Všechny tyto funkce je potřeba na nové Opuscard+ znovu nastavit. Obraťte se, prosím, na jednotlivé subjekty. Bohužel tyto funkce nespravuje vydavatel karty.
Papírové jízdenky pořídíte na samoobslužných terminálech ve vozidlech, u řidiče, na pokladnách kontaktních míst IDOL i běžně na novinových stáncích. Zaplatit kromě hotovosti můžete i platební kartou nebo elektronickou peněženkou na Opuscard či Opuscard+.
Při platbě v hotovosti není zvýhodněná cena papírové jízdenky. Zvýhodněné ceny platí při platbě platební kartou, elektronickou peněženkou na Opuscard či Opuscard+ a také u jednotlivých elektronických jízdenek v aplikaci Idolka.
Nově jsou papírové jízdenky všechny přestupní, tj. ruší se jízdenky nepřestupní.
Platební kartou můžete platit jednotlivé jízdné, dále lze mít kartu uloženou v mobilní aplikaci Idolka a také slouží jako identifikátor jízdného. Nastavení provedete na e-shopu.
Nepotřebujete. Platební kartu využijete jako identifikátor jízdného i s ní zaplatíte jednotlivé jízdenky, co jsou k cestování v rámci IDOL nutné.
Ano, v e-shopu si vyberete z nabídky všech variant Časovek a Síťovek a zvolíte si platební kartu jako identifikátor jízdného. Pro aktivaci je nutné do účtu nahrát svoji fotografii. Můžete případně navštívit i kontaktní místo IDOL.
Platební kartou můžete samozřejmě zaplatit i za papírové jízdenky, které jsou už vždy přestupní a za zvýhodněnou cenu.
Prostřednictvím platební karty si pořídíte jen papírové jízdenky. Elektronické jízdenky lze zakoupit v aplikaci Idolka nebo na Opuscard či Opuscard+.
Využívání platební karty jako identifikátoru jízdného je absolutně bezpečné, ke zneužití dojít nemůže. Revizor, řidič nebo průvodčí načte kartu s přiřazenou platnou Časovkou nebo Síťovkou. Pak se tato informace zobrazí na kontrolním zařízení včetně fotografie držitele.
Ano, je to samozřejmě možné, stejně jako platba za jakékoliv další jízdné.
To možné není, Časovka i Síťovka můžou být v jednom okamžiku pouze na jednom identifikátoru. Je však možné kupóny převádět z jednoho identifikátoru na jiný, a to v e-shopu nebo na kontaktním místě IDOL.
Jelikož se jedná o vaši platební kartu, určitě nejprve kontaktujte vaši banku. Blokaci platební karty jako identifikátoru je možné provést na zákaznické lince +420 488 588 788, vyplněním formuláře na www.iidol.cz nebo na e-mailové adrese info@korid.cz. Samozřejmě můžete navštívit osobně jakékoliv kontaktní místo IDOL.
Tyto karty jsou partnerské karty Českých drah a Pražské integrované dopravy. In Karta 2. generace (s MAP strukturou) a Lítačka slouží jako identifikátor dlouhodobého jízdného (Časovek a Síťovek).
Nepotřebujete, pokud chcete jezdit dlouhodobě. In Kartu i Lítačku využijete jako identifikátor Časovky a Síťovky. Nicméně pro nákup jednotlivých jízdenek potřebujete mobilní aplikaci Idolka nebo platební kartu.
Ano, v e-shopu si vyberete z nabídky všech variant Časovek a Síťovek a zvolíte si In Kartu nebo Lítačku jako identifikátor jízdného. Registraci identifikátoru můžete provést přiřazením do svého online uživatelského účtu vyplněním čísla karty a její exspirace. Pro aktivaci je nutné do účtu nahrát svoji fotografii. Můžete případně navštívit i kontaktní místo IDOL.
Do e-shopu se musíte registrovat. Pokud však už máte účet z aplikace Idolka nebo PID Lítačka, lze se přihlásit do e-shopu IDOL stejnými přihlašovacími údaji.
Ne, pro nákup jednotlivých jízdenek tyto karty využít nemůžete. Potřebujete platební kartu nebo mobilní aplikaci Idolka.
Ne, jako elektronickou peněženku tyto karty využít nemůžete.
To možné není, Časovka i Síťovka můžou být v jednom okamžiku pouze na jednom identifikátoru. Je však možné kupóny převádět z jednoho identifikátoru na jiný, a to v e-shopu nebo na kontaktním místě IDOL.
Nejprve kontaktujte vydavatele vaší karty, tj. České dráhy nebo Pražskou integrovanou dopravu. Blokaci je pak možné provést na zákaznické lince +420 488 588 788, vyplněním formuláře na www.iidol.cz nebo na e-mailové adrese info@korid.cz. Samozřejmě můžete navštívit osobně jakékoliv kontaktní místo IDOL.
Opuscard slouží jako identifikátor jízdného do konce kupónu, resp. Časovky a Síťovky. Také ji můžete i nadále využívat jako elektronickou peněženku pro nákup papírových jízdenek a to do konce platnosti karty.
Nepotřebujete. Až do konce platnosti můžete Opuscard využívat jako elektronickou peněženku. Na nahrané Časovky a Síťovky můžete jezdit do konce jejich platnosti. Následně si zvolíte, jaký identifikátor jízdného si zvolíte místo Opuscard: mobilní aplikace Idolka, platební karta, In Karta, Lítačka nebo nová Opuscard+. Vše snadno zařídíte v e-shopu IDOL.
Ne, toto již není možné. Pro nákup Časovek a Síťovek si můžete zvolit aplikaci Idolka nebo jiný identifikátor jízdného, např. platební kartu, novou Opuscard+ aj.
Z elektronické peněženky lze koupit více jízdenek i pro spolucestující. Všechny jízdenky budou papírové a vždy přestupní.
Výjimkou jsou stará oranžová odbavovací zařízení v MHD Liberec, která nahrávají jednu jízdenku do Opuscard. Tato zařízení jsou však nahrazována terminály (zelené), kde platí pravidlo výše.
Zůstatek na elektronické peněžence Opuscard je možné převést na Opuscard+ nebo vyplatit v hotovosti. Je nutné navštívit kontaktní místo OPUSCARD.
Blokaci je možné provést na zákaznické lince +420 488 588 788, vyplněním formuláře na www.iidol.cz nebo na e-mailové adrese info@korid.cz. Samozřejmě můžete navštívit osobně jakékoliv kontaktní místo OPUSCARD.
Jednoduché řešení, kdy dva tarify mají jeden společný bod, kde se potkávají.
Na ilustračním obrázku je zobrazeno:
- Tarify IDOL a PID končí v zastávce neblíže k hranici krajů. Zastávka tak patří do obou systémů a cestující si kupuje jízdní doklad podle toho zda jede do Středočeského kraje nebo Libereckého kraje.
- Cestující, který jede z jednoho kraje do druhého si kupuje jízdní doklad až do cílové stanice, ale odbavovací zařízení jízdné rozdělí na úsek v IDOL a úsek v PID.
- Stále platí to, že cestující, který například jede z Prahy do Libereckého kraje a má Opuscard, může si zvolit jako cíl zastávku v zóně, která se nachází mimo trasu linky.
- Cena jízdného se vypočítá automaticky podle počtu pásem v PID do společné zastávky PID/IDOL a podle navazující tarifní vzdálenosti mezi zónami IDOL.
Jízdní doklady na sebe navazují a druhá jízdní doklad má posunutý začátek platnosti podle zastávky odkud navazuje. - Pozn. na mezikrajských linkách se používá více typů odbavovacích zařízení a není garantováno, že při platbě z elektronické peněženky na Opuscard bude možné uhradit jízdné PID.
Překryv je území ve Středočeském a Libereckém kraji, na kterém platí Tarif PID i Tarif IDOL. Pro cesty v překryvu platí specifická pravidla.
Zastávky v překryvové oblasti na území Libereckého kraje (kam až lze dojet na Tarif PID):
- Svijany
- Turnov
- Paceřice
- Příšovice
- Přepeře
- Modřišice
Zastávky v překryvové oblasti na území Středočeského kraje (kam až lze dojet na Tarif IDOL):
- Mladá Boleslav
- Kosmonosy
- Bakov nad Jizerou
- Mnichovo Hradiště
- Březina, Loukov
- Překryv
{img|type=pg|id=284|ext=jpg|width=|height=|title=Překryv|alt=Překryv|crop=|style=|class=}
Jak funguje překryvový tarif.
Mezi Integrovanou dopravou Libereckého kraje (IDOL) a Pražskou integrovanou dopravou (PID) v současné době používáme dva typy propojení mezikrajských tarifů.
Druhý typ propojení tarifů je založen na překryvu. Tím rozumíme území, na kterém se tarify IDOL a PID pouze nedotýkají, ale mají společný úsek, kde platí obojí a nad rámec překryvu se následně jízdné láme (tj. sečte se úsek IDOL s úsekem PID nebo obráceně).
Oba tarify, IDOL i PID, mají společné území platnosti v úseku od Paceřice, resp. Turnov-Mladá Boleslav. Cestující, který jede z Libereckého kraje, na lince integrované do IDOL i PID, do zastávky, která je sice mimo Liberecký kraj, ale stále v území, kde je překryv a platí tam IDOL, má možnost využít tarif IDOL až do poslední stanice, kde platí IDOL a spoj tam zastavuje. To samé platí i pro cestujícího, který využívá tarif PID a jede ze Středočeského kraje. Omezení platí pouze v případě, kdy by chtěl cestující začít a ukončit cestu na území sousedního kraje. Pak musí využít tarif sousedního kraje. Pokud cesta začíná a končí v překryvném území a cestující přitom překročí hranici kraje, může si zvolit dle jakého tarifu chce platit jízdné. Pokud si to cestující sám nezvolí, platí, že jede dle tarifu, na jehož domovském území jízdu začíná. Pokud cestující jede ještě dále za hranici překryvného území, nastává lomení tarifů což je popsáno v prvním případě, ale zde s určitou odlišností. Pokud si cestující neřekne jinak, tarify se automaticky lámou v poslední zastávce překryvu ve směru jízdy. To znamená, že v každém směru může být výše jízdného jiná.
Překryv (nad rámec v kombinaci s lomeným tarifem) se aktuálně používá na linkách 345, 700, 717, 720, 730, L4, R22, R21, S30 dále mezi stanicemi Mladá Boleslav hlavní nádraží a Mladá Boleslav město.
- SPP PID platí na území Středočeského kraje a to až do zastávky stanovené v SPP.
- SPP IDOL platí na území Libereckého kraje a to až do zastávky stanovené v SPP.
- Bezplatná přeprava v Tarifu PID (70+, ZTP a ZTP/P) je poskytována pouze na území Prahy a Středočeského kraje dle územní platnosti SPP PID.
Překryvy zjednoduší cestování přes hranice kraje na krátké vzdálenosti. Cestující si může vybrat tarif integrovaného dopravního systému, který pro svou jízdu využije – Tarif PID nebo Tarif IDOL.
Je to časově pásmový tarif. Nosiče jízdních dokladů: papírová přestupní jízdenka, mobilní jízdenka uložená v aplikaci PID Lítačka, časové kupony vázané na identifikátory registrované v MOS (více na www.pidlitacka.cz). Veškeré informace o tarifu najdete na www.pid.cz.
Zavazadlo se účtuje jednorázově dle tarifu, ze kterého vyjíždíte. Platí však jen na konkrétním spoji a v sousedním IDS není přestupné.
Záleží na počtu projetých Tarifních pásem (uvedeno v jízdních řádech) a také na jízdní době. Například při cestě z Mladé Boleslavi do Turnova zaplatíte za plnocenné jízdné 50Kč, za zlevněné jízdné 12Kč. Mladá Boleslav je v 7 tarifním pásmu PID, Turnov je v 11 tarifním pásmu PID. Pro cestu na PID potřebuji tedy 5pásmový jízdní doklad, který má platnost 2hodiny.
Ano, v úseku platnosti Tarifu PID www.pidlitacka.cz. Nelze ji však použít pro vnitro krajské cesty po území Libereckého kraje.
Ano v rámci překryvů je možné využít časové jízdné Tarifu PID, nebo Tarifu IDOL. Musí být ovšem splněna podmínka cesty přes hranice kraje. Pokud není splněna výše uvedená podmínka, platí tarif kraje, ve kterém cestujete.
Záleží na tom, jaký jízdní doklad použijete. Například při cestě z Mladé Boleslavi do Liberce je papírová jízdenka platná pouze na uvedeném spoji. Přestupní jízdní doklady IDOL se nahrávají na čipovou kartu Opuscard (www.opuscard.cz). Jízdenka pak má kromě cílové zóny i časovou platnost a v Liberci ji můžete použít třeba na přestup na MHD.
Na této relaci jsou nutné jízdní doklady IDOL i PID, které se použijí v pořadí podle směru jízdy. Pokud pojede z Liberce, zakoupíte jízdní doklad IDOL do poslední stanice překryvu a navazuje jízdenka PID. Pakliže máte v cílovém IDS již od nějakého tarifního místa platný jízdní doklad (například časové jízdné), můžete řidiči upřesnit, kam nebo odkud má jednotlivý jízdní doklad platit.
Ano, v úseku platnosti Tarifu IDOL. Nelze ji však použít pro vnitro krajské cesty po území Středočeského kraje.
Ano, v průběhu příštího roku chystáme rozšíření překryvového území např. ve směru Český Dub nebo Mimoň.
Na této relaci můžete využít Tarif PID, nebo Tarif IDOL. Volba je na Vás. Nahlásíte řidiči, ve kterém Tarifu chcete cestovat, jinak budete odbaveni dle tarifu kraje, ve kterém se nalézáte (Středočeský kraj PID, Liberecký kraj IDOL).