Přeskočit na obsah

15 let IDOL - Vlaky před 15 lety a dnes.

19. 7. 2024

2009-05-02_lok.475.179, Liberec

Rok 2009 přinesl pro železnici v Libereckém kraji nejen možnost cestování nejen tarifní integraci, ale byl také rokem jubilejním. Na začátku května jsme si totiž připomenuli 150 let od příjezdu prvního vlaku do Liberce. Jednalo se tehdy o zprovoznění posledního úseku takzvané Jiho-severo-německé spojovací dráhy (SNDVB) z Pardubic (jinak uváděné jako Pardubicko-Liberecká dráha). V rámci oslav projelo po trati několik historických vlaků tažených parními lokomotivami. Na obrázku z 2. května 2009 jeden z těchto vlaků, tažený lokomotivou 475.179, opouští liberecké nádraží.

Do roku 2010 zajišťovaly provoz na jedné z nejvytíženějších tratí v Libereckém kraji z Liberce do Hrádku nad Nisou České dráhy převážně s pomocí tehdy všudypřítomných souprav dvounápravových motorových vozů řady 810 s přípojnými vozy shodné konstrukce. Dvě takové soupravy se 11. prosince 2010 míjejí v železniční stanici Chrastava.

Od následujícího dne je vystřídají zánovní moderní německé jednotky řady 642 „Desiro“, dvě z nich jsou k vidění na pravé straně fotografie.

2010-12-11_Chrastava

Navzdory změně dopravce i dopravního konceptu na trase Liberec – Hrádek nad Nisou – Žitava – Varnsdorf – Rybniště pokračoval i v roce 2011 provoz víkendových přímých vlaků, vedených z Drážďan přes Žitavu a Liberec až do Tanvaldu, odkud je i tento obrázek.

Přímé spoje jezdily dvakrát denně a zajišťovaly je jednotky řady 612 majoritního německého dopravce DB. Tyto jednotky byly vybaveny technikou umožňující naklápění skříně v obloucích, které mohly projíždět vyšší rychlosti, což se ale využívalo jen na německém území s kvalitnějším traťovým svrškem. Následujícího roku je pak z úsporných důvodů nahradily jednotky Desiro.

V jízdním řádu 2011/2012 vstoupila v platnost smlouva s Českými drahami o provozování dopravy na tratích tzv. Jizerskohorské železnice a spolu s novou smlouvou byl  změněn model dopravy na tratích na Frýdlantsku. Díky tomu došlo k výraznému navýšení rozsahu dopravy Libercem a Frýdlantem a současně k nasazení nových motorových vozů řady 840 RegioSpider.

Dva vozy řady 840 byly zachyceny v listopadu 2012 během křižování v dopravně Řasnice. O pár týdnu později došlo k další úpravě jízdního řádu a potkávání vlaků v této stanici se stalo minulostí.

2012-11-25_Řasnice

Motorové vozy řady 840 jezdí i na další z někdejších Frýdlantských okresních drah mezi Raspenavou a Bílým Potokem pod Smrkem, jak dokazuje zimní snímek z března 2013. Tím, že většina spojů do Bílého Potoka je vedena přímo z Liberce, na této trati došlo nejen k zastavení trendu poklesu cestujících, ale k jeho obrácení. Cestující oceňují, že nemusejí přesedat.

2013-03-24_Bílý Potok

Nedlouho předtím měla tato trať namále kvůli rozsáhlému poškození během ničivých záplav v srpnu 2010, díky zájmu Libereckého kraje se ale podařilo prosadit její opravu.

V červnu 2013 došlo vlivem vydatných dešťů k rozsáhlému poškození trati Liberec – Česká Lípa mezi stanicemi Křižany a Rynoltice. Nedaleko Křižan se sesunul vysoký násep, veškerá železniční doprava v úseku Liberec – Jablonné v Podještědí proto musela být více než na rok nahrazena autobusy.

Teprve v následujícím roce proběhla sanace náspu. Snímek ukazuje stav prací ke konci února 2014. Po obnovení provozu došlo k dílčí úpravě jízdního řádu, díky níž se zkrátila jízdní doba osobních vlaků na této trati.

2014-02-25_Křižany (2)

Třebaže nové motorové vozy jezdily mezi Libercem a Tanvaldem už od roku 2011, teprve během roku 2015 proběhla rozsáhlá rekonstrukce celé trati. Ta kromě klidnější a rychlejší jízdy přinesla i výstavbu nových nástupišť, jak dokládá snímek ze stanice Jablonec nad Nisou.

2015-05-24_Jablonec n.Nisou

Od následující změny jízdního řádu došlo na celém úseku ke zkrácení jízdních dob a navýšení rozsahu dopravy ve špičkách pracovních dnů, během nichž jezdí vlaky v pravidelných půlhodinových intervalech.

Během letních prázdnin roku 2016 byl poprvé zaveden provoz přímých turistických vlaků z Liberce do Doks, sloužících především jednodenním návštěvníkům Máchova jezera. Vlaky během cesty využívají tzv. Žizníkovskou spojku, nemusejí tedy jezdit přes Českou Lípu a díky tomu jsou časově konkurenceschopné osobním autům. Spoje zajišťuje společnost Die Länderbahn (dříve Vogtlandbahn) osvědčenými jednotkami řady 642 „Desiro“, jak dokládá snímek dokeského nádraží z 14.srpna tohoto roku.

2016-08-14 Doksy

V roce 2017 se dočkalo zásadní modernizace také nádraží v České Lípě. Vznikla zde zcela nová odbavovací hala, nástupiště byla přesunuta blíže městskému centru, čímž se zkrátila docházková vzdálenost stovkám obyvatel, kteří zde železnici každodenně využívají.

Nová nástupiště s ještě nedokončenými kolejemi ilustruje snímek z 9.dubna toho roku.

2017-04-09_Česká Lípa

Poptávka po cestování do Jizerských hor po nejstrmější železnici v naší zemi, vedoucí z Tanvaldu do Kořenova, si vynutila posílení nabídky, na nejvytíženějších spojích o víkendech jsou proto nasazovány soupravy až tří spojených vozů řady 840. Dokládá to snímek z 21.července 2018, kde trojice vozů projíždí před obnovenou kořenovskou výtopnou.

2018-07-21_Kořenov

O dvě desetiletí dříve přitom trať skomírala a v roce 1997 zde byl dokonce v rámci úsporných kroků tehdejšího vedení Českých drah na několik měsíců zcela zastaven provoz. V závěru roku 2019 nastoupil na koleje v Libereckém kraji další významný dopravce, společnost Arriva vlaky. Ta převzala od Českých drah jednak provoz rychlíkových linek R14A Pardubice – Liberec, R14B Liberec – Ústí nad Labem, R21 Praha – Tanvald a R22 Kolín – Rumburk na základě objednávky Ministerstva dopravy ČR, pro Liberecký kraj pak zajišťuje dopravu na lince L3 Liberec – Turnov – Stará Paka a L31 Železný Brod – Tanvald.

Na osobní vlaky jsou nasazovány převážně osvědčené jednotky řady 642 „Desiro“, pronajaté od německých drah DB. Úvodní prezentace této společnosti proběhla na libereckém nádraží již v druhé polovině července 2019.

2019.07-19 Liberec

Už v závěru roku 2015 došlo k zavedení přímé přeshraniční linky, spojující Liberec, Jablonec nad Nisou a Tanvald s polským střediskem Szklarska Poreba. Počet přímých spojů se liší  v jednotlivých měsících v závislosti na poptávce; během letní a zimní turistické sezóny jezdí až třikrát více vlaků než mimo sezónu.

Poslední křižování vlaků na našem území se odehrává v nově vzniklé výhybně Harrachov, kde vznikl i tento snímek z 8. března 2020. Málokoho tenkrát napadlo, že o pár dní později mezinárodní doprava na řadu měsíců zcela ustane a život nejen v naší zemi bude paralyzován kvůli opatřením proti šíření nemoci Covid19.

2020-03-08 Harrachov

Jednotky „Desiro“ společnosti Arriva vlaky s.r.o. v letech 2019–2021 zajížděly také po trase linky L5 ze Staré Paky do Lomnice nad Popelkou. Od jízdního řádu platného od prosince 2021 se sem však vrátily České dráhy, vlaky Arrivy namísto toho nově jezdí na základě mezikrajské smlouvy se sousedním Královéhradeckým krajem po lince L3 až do Jaroměře.

Na snímku z 20.listopadu 2021 vidíme jednotku 642.337 již v novém barevném provedení na nádraží v Lomnici nad Popelkou, tedy místě, odkud se na svoje železniční cesty vydává i zdejší známý rodák, spisovatel Jaroslav Rudiš.

2021-11-20 Lomnice n.P.

Společnost Die Länderbahn vystřídala od prosince 2021 České dráhy na lince L4 mezi Mladou Boleslaví, Českou Lípou a Rumburkem. Na českolipském nádraží se od té doby každodenně setkávají vlaky všech tří dopravců, zajišťujících osobní železniční dopravu na území Libereckého kraje, jak můžeme vidět na snímku z 8.ledna 2022.

2022-01-08

O rok později se vlaky pod značkou Trilex objevily i na lince L2 Liberec – Česká Lípa – Děčín.

V rámci mezikrajské smlouvy objednává sousední Ústecký kraj provoz linky U11 z Postoloprt a Lovosic až do České Lípy. Linku zajišťují České dráhy, které zde postupně provedly náhradu dříve nasazovaných jednotek „Regionova“ staršími, avšak modernějšími a technicky vhodnějšími motorovými vozy „RegioSpider“ odkoupenými z Německa.

Na snímku z 26.března 2023 je zachyceno křižování dvou RegioSpiderů ve stanici Blíževedly.

2023-03-26 Blíževedly

Od 1.května 2024 byl po bezmála tříleté rekonstrukci obnoven provoz tramvají na meziměstské tramvajové lince 11 z Liberce do Jablonce nad Nisou. V rámci rekonstrukce se objevila i některá unikátní řešení, jako třeba společná zastávka vlaku a tramvaje v Proseči nad Nisou.

Dne 26.dubna ještě probíhaly u tramvají zkušební jízdy, naopak vlaková souprava tvořená dvojicí „RegioSpiderů“ na lince L1 z Harrachova do Liberce zobrazuje  každodenní rutinní provoz.

2024-04-26