Slavíme 15 let! Autobusy v roce 2009 a dnes.
16. 9. 2024
2009
Vzpomínáte na rok 2009? Jakými autobusy jsme cestovali? Většinou se jednalo o vysokopodlažní autobusy, zejména pak vozidla Karosa 934 nebo 954. V menší míře se objevovaly první nízkopodlažní autobusy, např. od výrobce TEDOM. Mnoho vozidel nemělo jednotné označení a před spol. KORID LK byla velká výzva zavést jednotné standardy IDOL.
2010
V roce 2010 proběhly první dopravní optimalizace, a to na Tanvaldsku a Semilsku/Jilemnicku. Změny přinesly zejména zpřehlednění linkového vedení v dotčené oblasti, někdy doprovázené podstatnými změnami v časových polohách spojů, ale také zavedení číslování linek trojmístným číslem, jak je běžné i v jiných IDS.
2011
V roce 2011 proběhla další optimalizace, tentokrát na Frýdlantsku. Jednalo se o změny, v rámci kterých došlo k úzkému propojení autobusové dopravy s páteřní železniční dopravou. Vytvoření návazností v následujících letech přineslo vyšší využití veřejné dopravy jako celku. Součástí změn byla také integrace linek do průmyslové zóny JIH, včetně linek z Polska. V témže roce proběhly také podobné změny v okolí Chrastavy a Hrádku nad Nisou.
2012
Jak obsluhovat místa, kam jezdí velmi málo cestujících, příp. kam ani neexistuje pravidelná přepravní poptávka? Odpovědí bylo zavedení poptávkové dopravy, tj. Radiobusu či autobusu na zavolání. Stačí zavolat 30 minut před pravidelným odjezdem a autobus zajede do odlehlé zastávky (obce), která neleží na přímé trase linky. Tento režim funguje dodnes.
2014
Od prosince 2014 jsou součástí všech smluv s dopravci také technické a kvalitativní standardy. Začíná období postupné obnovy vozového parku směrem k nízkopodlažním vozidlům vybavenými informačními systémy. Od stejného data přešla kompletní správa a odpovědnost za přípravu jízdních řádů pod KORID LK. A v rámci optimalizace v celém okrese Semily byly zavedeny tzv. inter-regionální páteřní linky, které doplňují vlak v relacích, kde není možné páteřní spojení zajistit vlakem.
2015
Příležitostí ke koordinaci městské a příměstské dopravy je celá řada. V roce 2015 se podařilo společnými silami KORID LK a Dopravního podniku měst Liberce a Jablonce nad Nisou prodloužit městskou linku č. 18 na Bedřichov. Četnější nabídka spojení po celý rok, nízkopodlažní autobusy, i to přispělo k postupnému nárůstu počtu cestujících a rozsah dopravy navyšujeme a posilujeme dodnes.
V témže roce proběhla podruhé také optimalizace na Tanvaldsku, která tentokrát souvisela s tím, že po opravě železniční trati bylo možné zavést vlaky mezi Libercem a Tanvaldem po 30 minutách.
2018
V tomto roce byla mezi Libercem a Jabloncem nad Nisou otevřena nová silnice I/14, resp. její přeložka, která zkrátila dobu jízdy také autobusové lince 141 vedené mezi oběma městy přes Rýnovice a Mšeno. Společně s touto změnou byla na lince zavedena taktéž pravidelná nabídka spojení o víkendu a s ohledem na stále rostoucí zájem cestujících posilujeme provoz linky 141 průběžně.
2019
Ne vše se podaří podle představ, ale kdo nic nezkusí, nic nezíská. V srpnu 2019 byl ve zkušebním režimu nasazen první elektrobus v Libereckém kraji mezi Tanvaldem, Souší a Smědavou. Jednalo se o minibus, protože větší autobus nemohl z důvodu ochrany zdroje pitné vody dostat výjimku, což platí i pro klasické pohony. O přepravu byl veliký zájem, ale toto vozidlo zkrátka nebylo stavěné na tak náročné sklonové podmínky a na konci letních prázdnin muselo být odstaveno. Třeba se v budoucnu podaří myšlenku dopravy mezi Smědavou a Souší zase oživit.
Rok 2019 byl přelomový také z pohledu smluvního zajištění. Nové smlouvy přinesly podstatné zlepšení dopravy na Liberecku, Jablonecku a Semilsku.
2020
První spoj nové autobusové linky číslo 691 vyjel v sobotu 1. srpna z Hrádku nad Nisou. Na své 66 km dlouhé trase celkem 5x překročí státní hranice Česka, Německa a Polska. Spoj nabízí možnost cestovat od vlaků ze Zittau přes Bogatyniu, Frýdlant, Raspenavu, Nové Město pod Smrkem až do letoviska Świeradów Zdrój na polské straně Jizerských hor.
V tomto roce byla zavedena nová koncepce spojení na Zlaté návrší a přinesla četnější spojení mezi Horními Mísečkami a Jilemnicí (Martinicemi v Krk.) linkou 991, resp. Rokytnicí nad Jizerou linkou 995. Víte, že na Zlatém návrší se nachází nejvýše položená zastávka veřejné dopravy v České republice?
Od tohoto roku se cestující v Libereckém kraji mohou pravidelně setkávat také s nízkopodlažními 15m vozidly, které nabízejí větší míst k sezení a komfort na nejvíce využívaných linkách v kraji.
2021
Ve spolupráci se Středočeským krajem byla dokončena příprava rozsáhlého mezikrajského spojení dálkovými i místními linkami a od prosince došlo k realizaci, a tím i k propojení IDS IDOL a PID, včetně vzájemných přesahů. Realizováno bylo také zvýšení rozsahu dopravy v mezikrajských relacích, zejména pak na linkách do/z Prahy. Součástí změn bylo zahrnutí jabloneckého expresu do koncepce mezikrajského spojení, díky tomu bylo možné mezi Jabloncem a Prahou rozšířit nabídku spojení.
V témže roce proběhla také optimalizace v oblasti Českolipsko a také byly uzavřeny nové smlouvy, které i v této oblasti přinesly podstatné zlepšení vozového parku.
2022─23
Ve spolupráci s Královéhradeckým krajem a dopravcem KAD jsme zajistili od prosince 2022 pravidelné páteřní spojení mezikrajskou linkou Špindlerův Mlýn – Jilemnice – Jičín – Praha. O rok později proběhly první významnější změny na Jilemnicku, které s touto změnou souvisí. Upraveny byly linky v okolí Studence a Horek u Staré Paky.
2024
Od června 2024 byla zavedena autobusová linka na Ještěd, která alespoň částečně nahrazuje lanovku.
Od září byla ve zkušebním provozu zavedena další úroveň poptávkové dopravy, a to „taxibus“ pod značkou TvůjBus IDOL. Jedná o flexibilní a moderní způsob dopravy, který není závislý na konkrétní trase a jízdním řádu. Bude to budoucnost veřejné dopravy? To ukáže až čas.
Plakát vývoj autobusové dopravy v PDF zde.